Tillbaka

ÖHWK Whiskyresa till Skottland
19-22 oktober 2007

På morronen den 19 oktober flög vi iväg mot Skottland, Glasgow och whiskyns förlovade land!! Resan blev lite lång men på kvällen var vi ordentligt installerade på hotellet och efter ett besök i baren gick vi till sängs.

Lördagen bjöd på en kort bussresa till Glengoyne där vi av Gillian blev guidade runt destilleriet och fick provsmaka allt från 10-åringar till en sherrylagrad Single Cask, kallad "Peter's Choice". Mycket god.

Gillian, vår trevliga guide!!

Efter en kort lunch åkte vi vidare till Glenturret, destilleriet där man gör basen till den berömda Famous Grouse. Även här fick vi en tur, dock ej lika proffesionell som den på Glengoyne. Kanske berodde det på guidens unga ålder, eller kanske berodde det på att han inte förstod att vi var mer intresserade av whisky i allmänhet än imponerade av Famous Grouse. Hur som helst så fick vi vår beskärda del av provsmakande även här och med en för tillfället nyinköpt halvflaska Famous Grouse åkte vi tillbaka till hotellet.

Kvällen tillbringades över en god middag och sedan gick var och en till sitt och gjorde vad som föll honom in. Vissa besökte lokala pubar, andra hängav sig åt spel och dobbel medan Åke skaffade eget rum och lade sig att sova!

På söndagen möttes gruppen i hotellobbyn och tog taxin ut till Auchentoshan där vi fick en 3 timmars guidad tur runt hela destilleriet av dess manager Ronnie Learwood. Ronnie, eller "Bonnie-Ronnie" som han kallade sig, visade sig vara en god berättare med mycket humor och en stor passion för whisky.

Anekdoter blandades med fakta och skrönor i en skön blandning som allt sköljdes ner med ett (stort) urval av Auchentoshan whiskys.

Ronnie berättar och brer på!

Lagret på Auchentoshan.

Avancerade testar-miner hos erfarna provare!

Ronnie berättar och visar - och häller upp!!

Efter ett stort antal whiskys, skrönor, skratt, funderingar och ännu mer skratt så gjorde hela sällskapet en vända i shoppen, där det handlades ganska friskt, innan vi åkte tillbaka till hotellet och en god och trevlig middag på hotellet.

Totalt sett bjöd hela helgen på tre destillerier, provsmakning av ett 20-tal olika whiskys, god mat, snarkande rumskamrater, ett extra hotellrum och en stor mängd samvaro. Hela klubben är helt ening om att ännu en resa ska genomföras, dock inte förrän vinklubben gjort sin resa!!

Om du klickar här får du se mer bilder från resan.